Vi behövde gå bort från papper och penna, pärmar och mappar, för att kunna fokusera på kärnverksamheten – att sälja pooler och spabad.Lina & Cecilia, Folkpool i Karlstad
När Lina Solin och Cecilia Kullstrand tog över Folkpool i Karlstad sommaren 2016 insåg de att verksamheten var väldigt analog. Företaget behövde moderniseras för att alla skulle kunna fokusera på kärnverksamheten – att sälja pooler och spabad.
De ville effektivisera företaget genom att gå bort från papper och penna, pärmar och mappar, med hjälp av moderna digitala lösningar. Men steget från det analoga arbetssättet till att bygga en digitaliserad verksamhet var inte helt enkelt.
»All viktig information vi behövde från förra ägaren fanns i hans huvud, så vår största utmaning har varit flytten från en personlig styrning till en digital. Vi fick helt enkelt börja om från början och bygga något som möjliggör mer effektiva processer.
Vi visste vad vi ville åstadkomma, men hade svårt att sätta fingret på vad exakt vi behövde, så vi behövde en IT-leverantör som kunde hjälpa oss med helheten. Vad skulle vi börja med, hur kommer vi vidare och vad behövde vi fokusera på?«
»Folkpool fick hjälp med att bygga upp ett fungerande system från grunden. Först optimerade vi tillgången till alla system, standardiserade klienterna och skapade en fjärrskrivbords- och fildelningstjänst för att de skulle kunna jobba mobilt.
Vi skapade tidigt en molnbaserad telefonväxel för att de skulle kunna hantera företagets telefoni mer effektivt och byggde ett riktigt kassasystem och ekonomisystem åt dem. Men deras digitala transformation har bara börjat…«
Vi hjälpte Folkpool att bygga upp ett fungerande system från grunden, så att de kan fokusera på kärnverksamheten – att sälja pooler och spabad.