Skapa tillväxt med IT

Midpoint guidade oss i den digitala världen, hade tålamod och visade oss vägen. Vi är glada att vi valde Midpoint och inte köpte licens till ett färdigbyggt system. Det kändes otroligt tryggt att ha Midpoint som vägledare.

Jens Pedersen, VD, Lagermix

Bakgrund

Lagermix erbjuder säkra och prisvärda förrådslösningar till privatpersoner och företag i Halmstad. Ägaren Jens har varit i branschen sedan 2008 och har därmed lång erfarenhet av förrådshotell. För att Lagermix skulle kunna fortsätta växa på ett stadigt och kontrollerbart sätt, kände de att det var dags att digitalisera sig. Papper och penna var inte längre hållbart.

När Midpoint 2018 blev kontaktade av Lagermix för hjälp med digitaliseringen av deras verksamhet, behövde de sätta upp en konkret och strukturerad plan för hur det skulle gå till på smidigast sätt.

Midpoint tänkte stort – deras plan gick ut på att bygga om hela Lagermix kundsystem och utveckla hur företaget i grund och botten hanterade sin verksamhet. Då Lagermix inte hade något digitalt CRM sedan innan fick Midpoint därmed fria händer att designa den digitala arkitekturen för systemet.

Utmaningen

Flytta över en hel verksamhet från papper till dator och bryta ner barriären mellan kund och Lagermix.

I närmare 10 år skötte Lagermix i princip allting fysiskt inom verksamheten, utan någon slags möjlighet till onlinebokning för kunder. Med allt det manuella arbete som detta innebar, fanns det inte mycket tid till annat. Bokningsförfrågningar, uppsägningar, kontrakt och reservationer på förråd sköttes allt först via ett telefonsamtal, och skrevs därefter ner på papper, följt av fler telefonsamtal och manuell datainmatning i ett oflexibelt fastighetssystem.

Detta skapade i sin tur en slags barriär mellan kund och Lagermix då det tog mycket tid och energi för en kund att boka ett förråd. Även fast Lagermix kunde erbjuda den bästa kundservicen, så blev det många telefonsamtal och mycket kommunikation fram och tillbaka innan ett förråd blev bokat eller reserverat. 

Lösningen

Midpoint levererade skräddarsytt Dynamics CRM och automatiserade större delen av de administrativa arbetsuppgifterna i verksamheten:

  • Kunder kan nu se både lediga förråd och kommande förråd på hemsidan med ett knapptryck. Kunder och Lagermix slipper nu flera telefonsamtal. Kunder har även möjlighet att boka/reservera förråd närsomhelst på dygnet.
  • Kunder kan skriva kontrakt via med Bank ID. Detta frigör enormt mycket jobb för Lagermix.
  • Automatisk online-faktuerering månadsvis via mejl till kunder. Tidigare användes post.
  • Automatisk bokföring och betalmarkering av fakturor.
  • Kunder kan nu säga upp förråd via hemsidan med hjälp av BankID i stället för att behöva ringa.